9 juni 2017

Agnes Jongerius: “Je kunt altijd iets veranderen”

Vandaag was Agnes Jongerius op bezoek bij het Vrouwennetwerk. Eerder zijn wij  op bezoek geweest bij Agnes in Brussel en hebben wij Agnes uitgenodigd om op tegenbezoek  in Fryslân te komen.

Agnes hield een inspirerend en boeiend betoog rondom het thema “gelijkheid voor iedereen” en gendergelijkheid ( gelijkheid voor mannen en vrouwen) in het bijzonder. Van het leven van haar moeder, via haar eigen jeugd , naar haar eerste stappen bij de vakbond , naar  haar werk nu in het Europese parlement. Zo illustreerde Agnes  de grote  en snelle verandering die wij de afgelopen eeuw hebben doorgemaakt (boekentip van Agnes: ‘Gouden Jaren’ van Annegreet van Bergen). Waarmee zij wil aangeven dat je  ook nu altijd dingen kunt veranderen.

“Er is altijd een andere kant aan een verhaal” gaf Agnes aan . Sinds ze voor ‘Europa’ in landen komt als Bangladesh, kijkt ze anders aan tegen voor ons toch gewone dingen als ‘goed werk’. Maar strijdbaar blijft ze, want gelijkheid is nog lang niet vanzelfsprekend. Met elkaar kunnen we zorgen voor verandering en zorgen voor gelijkheid voor iedereen.