Column – Armoedig Beleid

Door Sippy van der Meer op 22 oktober 2023

Wie had dat gedacht? Dikke winsten voor online gokbedrijven en steeds meer mensen in financiële problemen door het legaliseren van online gokken. Iedere speler verliest per maand gemiddeld 143 euro. En er zijn vooral zorgen over de gevolgen voor jongvolwassenen. Bij de legalisatie had het kabinet afspraken gemaakt met de gokbranche over hun zorgplicht. Maar wat schetst onze verbazing: winst ging boven preventie van gokverslaving.

En wie mogen de gevolgen van dit armoedige beleid oplossen? Website Rijksoverheid: ‘voor gratis advies en hulp bij het oplossen van uw schulden gaat u naar uw gemeente.’ Diezelfde rijksoverheid heeft aangekondigd dat de gemeenten vanaf 2026 minder geld krijgen. Dat is pijnlijk voor De Fryske Marren, waar ruim 45% van de begroting gaat naar sociaal beleid, leefbaarheid en onderwijs.

Juist de komende jaren moet er werk gemaakt worden van bestaanszekerheid. Deze week spreekt onze raad over het Aanvalsplan Armoede dat op ons initiatief is uitgewerkt. Bedoeld om kwetsbare groepen in onze gemeente te helpen bij het isoleren van hun woning, het vinden van een baan en het voorkomen van schulden. Voor ons draait armoedebeleid niet om het geven van een incidentele aalmoes, maar om het zorgen dat iedereen mee kan doen in de samenleving. En daarbij kunnen we armoedig beleid uit Den Haag missen als kiespijn.

Sippy van der Meer, fractievoorzitter PvdA De Fryske Marren

Sippy van der Meer (Akmarijp 1983) is fractievoorzitter van de PvdA in de gemeenteraad van De Fryske Marren. Sippy woont met man, kinderen en schoonouders in Oosterzee. Deze column verscheen op 12 oktober 2023 in Groot De Fryske Marren.

Sippy van der Meer

Ik ben Sippy van der Meer (38). Ik woon in Oosterzee met mijn man en twee kinderen. Ik ben een echte Friezin die met de voeten in de drek staat. In het dagelijks leven ben ik teamleider Sociaal Domein bij de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Speerpunt voor de komende jaren: Als PvdA’er staat voor mij

Meer over Sippy van der Meer