Nieuwe generatie denkt na over armoede

Door Ineke Swart op 17 april 2024

De jongeren van scholengemeenschap het Plein in Joure kregen op 16 april de kans om deel te nemen aan een projectdag georganiseerd door Tienskip. Het doel van deze dag was om jongeren bewust te maken van de lokale politiek en wat zij hier zelf in kunnen veranderen. Er waren in totaal 140 leerlingen verdeeld over twee groepen. Ikzelf heb in de middag een groep van acht leerlingen begeleid.

Op school vulden de leerlingen een paspoort in met vier vragen: 1) Wat zijn problemen waar jij in je omgeving tegen aanloopt? 2) Wat is er nodig om deze problemen op te lossen? 3) Hoe kan dit het beste aangepakt worden? 4) Wat kun jij hier zelf aan bijdragen? Na dit in de groep te hebben besproken, kwamen we gezamenlijk tot het thema armoede.

Het was interessant om te zien hoe de jongeren hier tegenaan keken en wat voor vooroordelen er onder jongeren leven. Samen ontdekten we dat er al veel geregeld is in onze gemeente en ik kon hen laten zien hoe iemand die arm dreigt te worden geholpen kan worden. We hebben gezamenlijk een mooie presentatie gemaakt en aan het eind van de middag mochten we deze presenteren aan de andere jongeren die aanwezig waren. Ook kregen twee jongeren uit elke groep de kans om een presentatie te maken voor de podcast.

Het was een leuke en leerzame middag voor zowel de jongeren als voor mijzelf.

Kijk voor meer informatie over Tienskip op: https://tienskip.nl/wat-is-tienskip/

Ineke Swart

Grutsk op: Er zijn veel dingen en mensen om trots op  te zijn, mijn kinderen en kleinkinderen bijvoorbeeld ,maar zeker ben ik trots op alle vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor anderen. Als coördinator bij het maatjesproject van Humanitas zie ik zelf hoeveel dit voor mensen kan betekenen. Bij de zorg bij oudere mensen thuis

Meer over Ineke Swart