Bezoek aan woningcorporatie Dynhus in Balk

20 april 2022

Op 12 April heeft een delegatie van fractie , bestuur en leden een bezoek gebracht aan woningcorporatie Dynhus in Balk deze is een fusie tussen de woningcorporatie Lyamer en Zuid-West Friesland

Deze corporatie heeft huizen in Zuidwest Friesland en in de Fryske Marren, hierin heeft de corporatie bijna 3200 huizen voornamelijk in de sociale verhuur. We werden met koffie en gebak ontvangen door vier bestuurders die ons hartelijk welkom heten en via een presentatie uitleg gaven over hoe de corporatie werkt. Hun streven ligt bij het houden van betaalbaarheid en leefbaarheid van de gebieden waar ze huizen verhuren en hebben het duurzaam maken hoog in het vaandel, de meeste woningen hebben bijna energielabel A.

De strategisch opgaven waar men voor zegt te staan zijn, betaalbaarheid, leefbaarheid, beschikbaarheid en duurzaamheid en men verwacht in 2030 hun woningvoorraad met ongeveer 100 woningen te hebben uitgebreid. Op dit moment is de corporatie druk bezig in Lemmer met de herontwikkeling van de Zuiderzeestraat waar de oude woningen gesloopt worden en mooie nieuwe woningen gebouwd worden. Ook liggen er nieuwbouw plannen voor Bakhuizen en Balk.

Na een geanimeerd bezoek namen we na twee uren afscheid en werden de bestuurders met een bloemetje bedankt.

Geschreven door Ineke Swart
Raadslid PvdA de Fryske Marren