BK-plein wordt MARKT!

13 december 2020

Aan een lange periode van discussie omtrent de naamgeving van het Burgemeester Krijgerplein is eindelijk een einde gekomen. Het jaar 2021 zal de geschiedenis in gaan van herstel van de oude naam Markt. Het college van de gemeente De Fryske Marren heeft besloten na onderzoek van de NIOD naar de handel en wandel van Burgemeester Marinus Krijger, de naam van Burgemeester Krijgerplein te wijzigen in de oude naam MARKT. Na jaren van inspanning en ageren tegen de naam van het plein, oa. door de PVDA kan men opgelucht ademhalen. Velen wisten dat de burgemeester niet van onbesproken gedrag is geweest. Veroordeeld in 1947 wegens het plegen van een misdrijf, waardoor 6 ondergedoken Joden zijn opgepakt en in het concentratie- kamp overleden. Toch had het college deze bevestiging via een onderzoek van de NIOD nodig. Nu wordt de fout van het verleden gelukkig weer hersteld. Het college wil op 1 mei de naamswijziging doorvoeren. Met de Christen-unie heeft de PVDA het verzoek aan het College gedaan om de naamswijziging niet op 1 mei, maar op 17 april te laten plaatsvinden. Dat is de dag van de bevrijding van Lemmer in 1945. Ook is verzocht de gedenksteen in een wooncomplex in Lemmer gelegd door Marinus Krijger eveneens te verwijderen. Het College heeft nog niet op de door ons gestelde vragen gereageerd. Maar met steun van de initiatiefnemers van de petitie en veel steun uit de samenleving is het eindelijk zover. We krijgen de MARKT terug. Na jaren van strijd.