Geen supermarkt op “De Pôlle”.

5 december 2020

De kogel is door de kerk. Het CDA, Grienlinks, de NCPN, de FNP en D’66 hebben het collegevoorstel gesteund waarbij wordt uitgesproken dat een combinatie van wonen en een supermarkt op de Pôlle/ zeedijk, niet wenselijk is. Het zou een bedreiging zijn voor het door de gemeente heiligverklaarde “compacte centrum”. Een onderzoeksrapport met daarin veel aannames, ligt ten grondslag aan die beslissing. Duidelijk is dat de centrumvisie van de vorige gemeente Lemsterland opnieuw tegen het licht moet worden gehouden en klaar moet zijn voor de toekomst.De VVD en PVDA hebben daar nadrukkelijk voor gepleit. Met de Christen Unie en de Burgerpartij hadden de VVD en de PVDA mee willen werken op de Pôlle een supermarkt mogelijk te maken. Ook hebben de partijen VVD en PVDA gepleit voor een verlenging van het centrum, zodat de Vissersburen een opwaardering krijgt en verbinding kan worden van het dan verlengde centrum. Het compacte centrum zou dan blijven bestaan, maar worden vergroot.

Er was een breed draagvlak onder de bevolking om een supermarkt in dat gebied toe te staan. Nu loopt het qua parkeren vast in het centrum en op de stationsweg, mensen gaan naar elders om daar hun boodschappen te halen, blijkbaar moet dat zo blijven. Het heeft niet mogen baten, de supermarkten die daar hun winkel wilden vestigen, Aldi en de Lidl kunnen het vergeten. Groenlinks vindt dat er al voldoende supermarktwinkel ruimte is en is dus ook tegen de (tijdelijke?) uitbreiding van de Lidl op de huidige lokatie.Iedere partij wil dat er zo snel als mogelijk woningen worden gebouwd. En daar moet ook op worden ingezet, maar teleurstellend is het te moeten vaststellen dat niet naar de bevolking is geluisterd en niet met de verschillende initiatiefnemers is gesproken om te onderzoeken, niet naar wat niet kan, maar juist naar wat wel had gekund.

We zijn terug bij af…..een gemiste kans.