Gemeente en racisme.

5 juni 2020

De dood van George Floyd, een Afro-Amerikaanse man, vond plaats in Minneapolis (Minnesota) op 25 mei 2020.

De moord op George Floyd, maar al eerder de moord op Mitch Henriquez, nog weer eens aantoont toont nog weer eens aan dat wij, 75 jaar na de bevrijding, nog steeds moeten strijden tegen alle vormen van racisme en discriminatie.

Een onderdeel van discriminatie vindt men o.a. terug in het in Nederland, waar kortgeleden nog etnisch profileren door de Belastingdienst werd vastgesteld.

De wet is duidelijk, in artikel 1 van de Nederlandse Grondwet staat vermeld dat allen die zich in Nederland bevinden, in gelijke gevallen gelijk worden behandeld en dat discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, niet is toegestaan. We stellen vast dat de intolerantie in de maatschappij toeneemt. Onze premier neemt stelling en geeft aan dat racisme ook in ons land voorkomt. De PvdA DFM vindt dat een gemeente als de onze een voorbeeldfunctie en een verantwoordelijkheid heeft om racisme, homohaat en discriminatie actief te bestrijden. Van belang is dat volksvertegenwoordigers op lokaal niveau nadrukkelijk afstand nemen van alle vormen van discriminatie, daar blijft een taak en inzet voor ons allen, ook in onze gemeente.

De PvdA DFM blijft streven naar een open en tolerante samenleving, ook in onze gemeente en waarbinnen iedereen gelijkwaardig is en mee kan doen.

Onderwijs en voorlichting blijven noodzakelijk om dit onder de aandacht van alle inwoners te brengen en te houden. Antisemitisme, racisme, discriminatie en/of andere vormen van intolerantie jegens mensen, bevolkingsgroepen of geloofsovertuigingen worden niet geaccepteerd in onze gemeente en wij vinden dat daar met daadkracht tegen op moet worden getreden. Door de gemeente wordt beleid ontwikkeld om vorm en inhoud te geven aan het zijn van een regenbooggemeente. In nieuw te ontwikkelen gemeentelijk beleid is het nodig hier in de toekomst nog nadrukkelijker aandacht aan te besteden en uit te dragen.

PvdA bestuur en fractie De Fryske Marren.