Jubilarissen in het zonnetje gezet

5 juni 2022

Op 4 juni werden in Balk vier leden van PvdA De Fryske Marren in het zonnetje gezet. Aaldert Engberts, Margreet Stap en Jan Hylkema omdat ze vijftig jaar lid zijn van de PvdA. En Sietske Dijkstra is dit jaar 25 jaar lid. Tijdens een gezellige ochtend in hotel Teernstra ontvingen zij de bijbehorende speldjes uit handen van fractievoorzitter Sippy van der Meer.

Iedereen had zo zijn eigen redenen om destijds lid te worden. Voor Sietske was het de strijd tegen een project dat het landschap in haar directe omgeving zou aantasten. Margreet kwam niet bepaald uit een rode familie, maar raakte betrokken via bijeenkomsten waar onder andere Jan Pronk bij betrokken was. Haar latere echtgenoot Jan Hylkema ging toen al met haar om, kwam wel uit een rode familie en dacht: als zij lid wordt, kan ik het ook wel doen. En voor Aaldert kwam het PvdA lidmaatschap vooral voort uit zijn betrokkenheid bij de vakbeweging.

In een korte toespraak stond Sippy stil bij het gegeven dat lid zijn van de PvdA niet altijd makkelijk is. Dat je trots bent op je club, maar dat er wel vaak politiek bedreven moet worden bij rechtse meerderheden. “Maar de kracht van de PvdA blijft dat je mensen tegenkomt die niet alleen maar politiek iets vinden. Maar die hun overtuiging ook dagelijks in de praktijk willen brengen. Allemaal mensen die verschillig in de wereld staan. Die hun ogen niet sluiten voor de grote uitdagingen waar dit land mee te maken heeft. Ik ben er trots op om in dit gezelschap te zijn.”