31 januari 2022

Kunst stroomt!

Kunst en cultuur voor en van iedereen.

Afgelopen week hebben we in de raadsvergadering het Beleidsplan Kunst en Cultuur vastgesteld.Een mooi plan dat nieuwe zekerheid geeft aan de cultuursector die deze coronaperiode zo hard geraakt is. Zo kunnen de inwoners van De Fryske Marren na alle sluitingen weer genieten van alle kunst en cultuur die in onze gemeente te beleven is.

Als PvdA hebben we Kunst en Cultuur als maatschappelijke waarden hoog in het vaandel en hebben dit beleidsplan dan ook kritisch bekeken. Onze fractie miste nog een item in het plan: onze Friese taal!  We hebben samen met GroenLinks, FNP, ChristenUnie en VVD een amendement ingediend waarin wij vragen om het Fries te stimuleren binnen de sector Kunst en Cultuur. Dit amendement werd door de raad aangenomen waardoor het in het plan wordt aangevuld.

Dat er binnen de gemeente behoefte is aan nieuw perspectief voor kunst en cultuur is wel gebleken aan de gesprekken met alle betrokkenen en de inwoners. Zij konden meepraten tijdens de startbijeenkomsten die in Balk, Lemmer en Joure gehouden zijn. Om met onze wethouder Roel de Jong te spreken: de een na de ander begon vol passie te spreken over welke discipline zij beoefenen en hoeveel plezier zij hebben in wat zij doen.

Uitgangspunten van het nu vastgestelde plan zijn:

• Alle inwoners van de Fryske Marren komen in aanraking met kunst en cultuur te bevordering van het welbevinden van onze inwoners.
  • Iedere inwoner heeft toegang tot kunst en cultuur, zij kunnen participeren en zich ontwikkelen, ook inwoners waarvan de financiële positie een belemmering zou vormen ,om voor de kinderen de deelname aan buitenschoolse activiteiten mogelijk te maken, .stelt de gemeente desgewenst extra middelen beschikbaar.
  • De gemeente zet het cultureel erfgoed, culturele activiteiten en voorzieningen in om de leefbaarheid in de gemeente te vergroten en het toerisme te versterken.

Hoe wil de gemeente dit bereiken:

• Kunst en cultuur wordt als middel ingezet om beleidsdoelen uit het sociaal domein te ondersteunen.
  • Het vrijwilligerswerk in de culturele sector krijgt en impuls door scholing aan te bieden
  • Alle amateurverenigingen en stichtingen hebben een ruimte waar zij Kunst kunnen maken en beoefenen.

Al met al een mooi plan wat we komende jaren blijven volgen zodat het een verrijking wordt voor onze mooie gemeente.

Alle stukken die bij de bespreking van dit onderwerp horen, zijn te vinden op:  https://dfm.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/6fa1f97a-5603-4708-bcdd-dacbe0a6f70b