16 december 2020

Aan: College van B&W van de gemeente De Fryske Marren p/a gemeentehuis Joure.
Onderwerp: Onderzoek naar de mogelijkheden van het leveren van actieve actuele informatie over het Coronavirus voor alle burgers.
Van: Frans Westra
Verzoek: Het college wordt verzocht de volgende vraag schriftelijk te beantwoorden.

Geacht college,
Gisteravond had onze premier een ingrijpende boodschap voor ons. Corona grijpt snel om zich heen en Nederland gaat daarom tot 19 januari in een lockdown. Tijdens deze harde lockdown zijn de maatregelen heftig. ‘Dat we erdoorheen komen staat voor mij vast’ zei hij in zijn toespraak. ‘Vanwege het vaccin, maar nog meer vanwege de veerkracht die we hebben laten zien’.

Het is zeer aannemelijk dat de lockdown voor sommigen van ons een zware periode wordt. Problemen kunnen zich voordoen waar men geen goede oplossing voor heeft. In deze tijd van isolement is een luisterend oor gewenst. Iemand die je perspectief biedt en op weg helpt, waardoor je veerkracht op peil blijft. Gelukkig hebben we een paar weken geleden in onze gemeente het Inclusiebeleid vastgesteld. En met elkaar afgesproken dat we geen groepen uitsluiten. Aantoonbaar is bijvoorbeeld een percentage burgers dat laaggeletterd is in onze gemeente. De PvdADFM maakt zich zorgen of iedereen wel bereikt wordt in onze gemeente. Informatie ophalen via allerlei sites is niet voor iedereen van toepassing.

De gemeente heeft op haar website de rubriek ‘actuele informatie coronavirus’ staan met verwijzingen. Deze verwijzingen bereiken niet iedereen. Dat is jammer, ongewenst en anders dan bedoeld in het genoemde Inclusiebeleid. De PvdADFM maakt zich zorgen over de groep kwetsbaren, zeker in de tijd van Corona. Wij vragen u naar de mogelijkheden om burgers in de gelegenheid te stellen hun vragen te bespreken met professionals uit het sociaal domein van de gemeente. Deze professionals moeten aanspreekbaar zijn om zo de burgers actief te helpen bij het in stand houden van hun veerkracht. Ze kunnen mensen helpen in het vinden van de goede weg naar de juiste instanties. Bovenal is het geven van aandacht en vertrouwen belangrijk. De eerste overheid heeft in deze periode een prominente functie en is meer dan een digitaal verwijsloket naar diverse sites.

College, ziet u mogelijkheden voor het geven van actieve actuele informatie aan onze burgers in deze coronatijd?

Uiteraard wil ik een mondelinge toelichting op deze vraag van de PvdADFM geven.

Hoogachtend,
F. Westra