PvdA De Fryske Marren bezoekt veilige plek voor mensen met dementie

16 september 2021

PvdA De Fryske Marren bezoekt veilige plek voor mensen met dementie

PvdA De Fryske Marren bracht op 15 september een werkbezoek aan Odensehuis Heerenveen. Een fijne en veilige plek waar mensen met dementie onder de mensen kunnen zijn. Maar ook een plek waar partners, familie en vrienden van mensen met beginnende dementie terecht kunnen om ervaringen te delen en om raad kunnen vragen. De PvdA komt graag in contact met inwoners van De Fryske Marren voor wie het Odensehuis van toegevoegde waarde kunnen zijn.

Dementie ontwikkelt zich als een geleidelijk proces en begint in eerste instantie met alledaagse dingen die opeens verkeerd gaan. Het is voor de persoon zelf maar ook voor hun naasten een zoektocht om hiermee om te kunnen gaan. Het Odensehuis is bedoeld om zonder diagnose of doorverwijzing binnen te kunnen stappen. Een plek waar je mensen aan wie je niet hoeft uit te leggen wat het betekent om met dementie te leven.

Niels Nijdam en Martine Adema zijn de drijvende krachten achter de Odensehuizen in Fryslân en ondersteunen bij het opzetten van een lokaal huis. Het begint met een veilige ruime ruimte die 1 á 2 dagen in de week beschikbaar is. Per dag is een professionele kracht nodig die kan ondersteunen. En natuurlijk goede koffie voor goede gesprekken.

PvdA raadsleden Johan Dijkstra, Ineke Swart en Frans Westra waren enthousiast over het werkbezoek. De PvdA is overtuigd van het belang van dit type voorliggende voorzieningen. De fractie gaat dan ook graag het gesprek aan met inwoners en initiatieven in gemeente De Fryske Marren die hier concrete ideeën over hebben.

Zie voor meer informatie over Odensehuis Heerenveen: www.odensehuisheerenveen.nl
Tip: op 29 september organiseren zij een open dag.