PvdA DFM: Duurzaamheid is prioriteit

Door Frans Westra op 23 november 2021

De PvdA DFM fractie heeft ingestemd met het Programma Duurzaamheid tijdens de recente raadsvergadering. Het Programma kent de belangrijke onderwerpen zoals: Energietransitie; Circulaire economie; Toekomstige leefomgeving en de Sociale duurzaamheid.

Tijdens het debat hebben we aandacht gevraagd voor onder andere de financiën. We willen dat de gemeente meer gebruikt maakt van de beschikbare subsidies. Ook willen we de uitvoering kunnen monitoren door het gebruik van prestatie indicatoren. Meten is weten. Goede communicatie is van cruciaal om Duurzaamheid prioriteit te geven binnen en buiten het gemeentehuis. De klimaatverandering treft ons allen. Onze inwoners, ons bestuur, onze ambtenaren en de samenwerkende partners kunnen bijdragen aan de uitvoering van het Programma Duurzaamheid.

Het belang van duurzaamheid is duidelijk, de klimaatveranderingen zijn nu waarneembaar. Beluisteren we de wetenschappers dan is dit slechts het begin. Sommigen zeggen dat de problematiek rondom de huidige pandemie verbleekt bij de gevolgen van de klimaatverandering in de komende decennia. De klimaatveranderingen vragen om veerkracht van onze samenleving. Een stip op de horizon is noodzakelijk. Het is nu tijd dat we belangrijke keuzes maken voor onze toekomst, die van onze kinderen en onze kindskinderen. Duurzaamheid is een prioriteit en het Programma een stap in de goede richting.

Klik hier om het duurzaamheidsprogramma te lezen.