PvdADFM stelt vragen over driesprong Huisterheide Sint Nyk

8 februari 2022

De PvdADFM fractie heeft tijdens de afgelopen raadsbijeenkomst vragen gesteld over de voortgang en de financiële situatie rondom de herinrichting van de driesprong Huisterheide. De driesprong bevindt zich tussen Sint Nyk, Langweer en Joure. Vanuit veiligheid, openbaar vervoer, landschappelijk en cultuurhistorisch oogpunt is het nadrukkelijk gewenst om maatregelen te treffen op en nabij deze driesprong. De drukke en gevaarlijke kruising ligt in een belangrijk recreatief en historisch gebied van de gemeente De Fryske Marren.

De zorgen van de PvdADFM zitten in het feit dat voor de realisatie van de driesprong de helft van de benodigde middelen door cofinanciering gedekt moeten worden. Aan deze cofinanciering zijn voorwaarden en termijnen verbonden. De PvdADFM fractie heeft daarom vragen gesteld over de stand van zaken van het project met betrekking tot de financiering. Ook is gevraagd of de realisatie van het project gevaar loopt.

De wethouder heeft op onze vragen geantwoord en gezegd dat zoals het nu loopt na de zomer te kunnen starten en het project ook nog dit jaar af te kunnen ronden. En dat betekent dat de nieuwe driesprong dan in gebruik is. De PvdADFM fractie ziet de aanpak van de driesprong Huisterheide nu met vertrouwen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Frans Westra