Gas uit Rusland in onze gemeente? Liever niet

1 maart 2022

Vragen aan het college van B&W De Fyske Marren

Geacht college,

Rusland is in oorlog met Oekraïne. Het Russische staatsbedrijf Gazprom levert aan diverse gemeenten in ons land gas. Ook aan onze gemeente De Fryske Marren. Als gevolg van deze oorlog komt er een vluchtelingenstroom op gang.

Graag krijgt de fractie van de PvdADFM zo spoedig mogelijk antwoord op de onderstaande vragen.

1. Wat vindt het college ervan dat de gemeente gas afneemt van een land dat oorlog voert met Oekraïne en de opbrengsten van het gas gebruikt voor deze oorlogsdoeleinden?
  2. Kunt u duidelijkheid verstrekken over de inhoud van het door de gemeente afgesloten contract inzake de gas levering? Indien de gemeente het contract wil beëindigen en uittreding het gevolg zal zijn welke consequenties kunnen/zullen er dan zijn voor de gemeente en haar burgers?
  3. Voor de beoordeling van het met Gazprom afgesloten contract ligt er vanuit de Provincie het initiatief te onderzoeken in hoeverre met andere gemeenten in Friesland en de Provincie kan worden ingezet op beëindiging van het contract met Gazprom. Ziet u voor ons als gemeente en/of de Vereniging van Friese Gemeenten, een rol weggelegd om uittreding zo spoedig mogelijk te realiseren en zo ja, binnen welke termijn?
  4. Op welke termijn kan de gemeente sowieso van het gas af, welke alternatieven zijn er?

Als gevolg van de Russische oorlog met Oekraïne ontstaat er een vluchtelingenstroom. Voor wat betreft de vluchtelingenstroom leven er bij de PvdADFM fractie de volgende vragen:

1. Hoewel in eerste aanleg de Rijksoverheid hier in beeld is, wilt u onderzoeken en ons inlichten welke rol de gemeenten krijgen bij de opvang van deze vluchtelingen?
  2. Is de gemeente DFM bereid opvangmogelijkheden voor vluchtelingen aan te bieden?
  3. Indien hier meer duidelijkheid over is, op welke wijze wordt de Raad bij deze inzet betrokken?

Namens de PvdADFM fractie
Frans Westra.