Onze gemeente gaat aan de slag met sport- en beweegbeleid

Door Johan Dijkstra op 14 juli 2019

Er is een plan van aanpak om het beleid te gaan schrijven. Wij van de PvdA steunen een goed sportbeleid. Sport is een belangrijk verbindend element in de samenleving. Het heeft duidelijke raakvlakken met gezondheid, WMO (wet maatschappelijke ondersteuning), jeugd en onderwijs. Sport biedt jongeren en ouderen een goede fysieke basis en mentale weerbaarheid, het leert jongeren en ouderen samenwerken, incasseren en draagt bij aan karaktervorming. Voor jongeren en ouderen betekent sport ,gezond zijn en gezond blijven. In het onderwijs kan sport bijdragen aan het aanleren van vaardigheden en van normen. Sport kan de integratie tussen verschillende groepen mensen bevorderen en kan de sociale samenhang in de mienskip versterken.

Sport is voor ons dus een verbindende factor in de samenleving. En wij zullen dan het uiteindelijke beleid met deze gedachte benaderen.

IN het plan van aanpak staat beschreven dat na de vaststelling van de concept notitie door het college er een bespreking volgt in de raad en een laatste dialoogsessie met de spelers uit het veld. Wij zien liever dat de conceptnotitie eerst in een dialoogsessie met de spelers wordt besproken en daarna met de raad. (dus net anders om).

Wij denken dat sportclubs het beste de notitie kunnen beoordelen. Ze hebben vast vragen en opmerkingen die beleid sterker zullen maken. Op basis daarvan kan het besproken worden in de raad.

Eerst met de sport om tafel en dan in de raad.

Geschreven door Johan Dijkstra

Johan Dijkstra

Grutsk op: Trots ben ik op iedereen in de gemeente die initiatief neemt om iets toe te voegen aan de gemeente. Of het nu een vereniging,  een ondernemer of gewoon een groep inwoners is die samen iets organiseren. Met elkaar zorgen zij ervoor dat we in een gemeente wonen met voldoende bedrijvigheid en levendige dorpen

Meer over Johan Dijkstra