PvdA bezoekt het Sociaal wijkteam

22 mei 2019

Joure, woensdag 22 mei hebben de fractie en de leden van de PvdA een werkbezoek gebracht aan het sociaal wijkteam in het gemeentehuis te Joure. Ze hebben achter de schermen mogen kijken over hoe het wijkteam werkt. Opvallend is de laagdrempeligheid van het sociaal wijkteam. Direct bij het eerste contact wordt er geluisterd en wordt al een eerste vaststelling gedaan wat de behoefte is van de burger.

Het wijkteam komt langs en gaat in kaart brengen wat de omgeving kan doen. Ze denken actief en zo praktisch mogelijk mee. Het sociaal wijkteam werkt altijd met één regisseur en één plan. Daardoor werken hulpverleners mét elkaar, in plaats van langs elkaar.

De professionals van het sociaal wijkteam zijn spinnen in het web. Ze leggen lijntjes met vele organisaties. Ineke Swart, raadslid van de PvdA liep na afloop het gemeentehuis uit en stelde dat de manier van werken van het sociaal wijkteam past bij de denkwijze van de PvdA. De PvdA wil een samenleving waarin we aandacht voor elkaar hebben. Een samenleving met solidariteit en mededogen. Ook de betrokkenheid van het eigen sociale netwerk van familie en vrienden zijn onmisbaar, om de toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van de zorg te blijven waarborgen. Voor diegenen die niet- of nauwelijks over een sociaal netwerk beschikken welke hun kan bijstaan als het nodig is, dient de gemeente zorg te dragen voor een adequate opvang. Er wordt aan al deze punten tegemoet gekomen.