Jongeren wegwijs in de lokale democratie

Door Ineke Swart op 27 maart 2023

Een van de problemen die in de groepen werd genoemd was wateroverlast.

Kortgeleden heb ik als expert bij Tienskip, jongeren begeleid uit klas 4VWO uit Joure en Sneek. Tienskip is een organisatie die via projecten en evenementen jongeren wegwijs maakt in de lokale democratie. De jongeren waren met een bus naar het MFC Harspit in Oppenhuizen gebracht.

Naar aanleiding van een door hen vooraf ingevuld democratisch paspoort waarin zij mochten aangeven waar zij in hun eigen omgeving een probleem zien wat met hulp van de gemeente misschien kon worden opgelost, werden de jongeren ingedeeld aan tafels. Daar gingen ze samen met een expert het probleem duidelijk omschrijven en daarna er oplossingen voor bedenken. Deze experts waren meestal een raadslid, statenlid of ambtenaar. Deze konden ook uitleggen wat de rol van gemeente en provincie is.

In eerste instantie werd de jongeren gevraagd wat zij zelf aan het probleem konden doen en daarna hoe zij er gemeente erbij om hulp konden vragen. Na afloop presenteerde elke groep zijn onderwerp en oplossing en werd het beste idee van de dag bekend gemaakt. Een groep die na deze dag verder wil met zijn idee om deze te realiseren, krijgt van Tienskip de mogelijkheid om gebruik te maken van een vervolgtraject.

Met deze projectdag wil Tienskip het bewustzijn onder jongeren vergroten over de mogelijkheid in de lokale democratie, dat deze ook gaat over problemen die de jongeren zelf zien. Zie ook de informatie in deze hand-out: 3b. Hand-out Tienskip 20222023

Ineke Swart,
Raadslid PvdA de Fryske Marren

Ineke Swart